יום שני, 6 בפברואר 2012

מרכזיות תפקיד המורה בהטמעה


השנה יצא לי להשתתף בהובלת פרויקט הטמעת התקשוב אשר נותן תנופה להוראה בבית הספר. הסביבה הטכנולוגיה ששרתה את הפרויקט הייתה סביבת גוגל אפס.... בפרויקט השתתף כ 160 תלמידי כתה ח' במקצוע המדעים, ארבע כתות, ושתי מורות.
הטמעת תרבות חדשה של ההוראה והלמידה גרמה לשינוי בפרקטיקות כתתיות, הן  אצל המורים והן אצל התלמידים כמו למשל:
1) הגשת משימות ודפי עבודה אשר דרש מעבר ממחברת רגילה למחברת דיגיטלית מה שהכניס את המורות המשתתפות בפרויקט ללחצים  נוראים. ומצד שני, התלמידים שהם תלמידי העידן הדיגיטלי, חלק מהם "לא היו התושבים האותנטיים של הטכנולוגיה" כאשר היא מתעסקת בלמידה, האינטרס של הילדים הוא אחרת. מכאן, במהלך תהליך ההטמעה נתקלנו בכמה בעיות טכניות שלא ציפינו להם, מה שיצר מתח בין התוכן לבין הטכנולוגיה.
2) כמו בכל כתה רגילה, כנראה שבעיות משמעת משתקפות גם בסביבה הטכנולוגית, כמו:
צ'אט בזמן השיעור, מחיקה לאחרים בזמן עבודה על מסמכים שיתופיים מכאן נדרש מהמורות קביעת נורמות ופרקטיקות בהתאם.

מכאן,כמו בכל תהליך הטמעה חדש של כלי או סביבה טכנולוגית, יש מקום למכשולים ויש מקום לטעויות, והכי חשוב הוא שאין צורך להיבהל או להרגיש לא נעים אם לא מסכימים על נקודות מסוימות ולקבל את הכל מהמקום החיובי המניף והמקדם.  באיזה שהוא שלב הייתה הרגשה  שאחריות היא של כולם, כל אחד מהמקום שלו אחראי באותה מידה, חלק ניכר מהתלמידים לקחו אחריות על הלמידה שלהם ועזרו בהטמעת התהליך אצל חבריהם המתקשים, עזרו ותמכו אחד בשני. המורים באופן הדרגתי התחילו לאט לאט להפנים את הפידגוגיה החדשה ולהרגיש את מרכזיות התפקיד שלהם בהטמעה,  ואת הבעלות שלהם על הפידגוגיה.
אני נוכחנתי לראות את היקף הבעיה, והייתי משוכנעות שזה מהלך טבעי, שלוקח זמן ותלוי שני משתנים מאפיינים אישיים של מורה מטמיע ומומחיות פידגוגית.

תגובה 1:

  1. אכן תפקידו של המורה משתנה כשהוא מלמד בצורה שתיארת, נראה כי חשוב להדגיש בפניו את השינוי ולהכינו לתהליך באופן תיאורטי ולאחר מכן לללות אותו בתהליך כך שיצליח בו.

    השבמחק